Zamienniki cukru – czym słodzić
bez nadmiaru kalorii?

nawyki żywieniowe a wątroba

W poszukiwaniu zdrowego stylu życia coraz częściej sięgamy po produkty dietetyczne i różnego rodzaju produkty, zastępujące cukier. Co wybrać i czym właściwie są dostępne w sklepach zamienniki cukru?


Nasze codzienne nawyki żywieniowe, a dokładniej dieta pełna słodkich napojów i cukru, mają fatalny wpływ na nasze zdrowie. Zanim jednak zrzucimy całą winę na colę i inne napoje gazowane, warto zauważyć, że dodatkowy cukier kryje się w bardzo wielu produktach, które spożywamy każdego dnia. Powinniśmy więc unikać np. jogurtów i serków owocowych, choć mogą wydawać się zdrowe, napojów energetycznych i owocowych, ale także gotowych zup i sosów, a nawet keczupu (jeśli zawierają dodatkowy cukier).1

Specjaliści oceniają, że zaledwie 100 kalorii z dziennego zapotrzebowania dorosłej kobiety i 150 kalorii w przypadku mężczyzn, może pochodzić z dodatkowego cukru w produktach.1 W praktyce zaś, cukier dodatkowy – nie pochodzący z naturalnych właściwości warzyw czy owoców, nie jest nam w ogóle potrzebny. Ale przecież lubimy słodki smak...

Jak więc słodzić, by zredukować nadmiar cukru w diecie? Obecnie najpopularniejszymi zamiennikami cukru, których można używać w domu, są stewia i ksylitol. Oba występują naturalnie2, więc dla osób, które unikają sztucznych produktów, będą na pewno lepszym wyborem.

Stewia to nazwa rośliny (łac. Stevia rebaudiana), w której znajduje się związek używany jako słodzik – glikozyd stewiolowy.2 Może on być ekstrahowany z rośliny do postaci proszku, ale w sklepach można też kupić po prostu suszone liście stewii. Prócz tego, że stewia nie posiada wartości kalorycznej2, ma też bardzo niski indeks glikemiczny.

Ksylitol zaś to popularna nazwa organicznego cukru drzewnego – ksylozy, który można kupić w sklepach w formie do złudzenia przypominającej zwykły cukier. W odróżnieniu od stewii, ksylitol ma niewielką wartość kaloryczną (ok. 10 kJ/gm) i jest też w odczuciu mniej słodki.2 Łączy je jednak niski indeks glikemiczny.3

Warto jednak pamiętać, że nawet używając naturalnych słodzików o niskim indeksie glikemicznym, wciąż dostarczamy organizmowi dodatkowego, zbędnego cukru. Najlepszą rekomendacją dla zdrowia jest nie dosładzać w ogóle i w miarę możliwości eliminować dodatkowe cukry z diety.



Autor: Dział Medyczny Sanofi
SAPL.PCH.18.03.0509

Bibliografia:
1. Corlis J. Why—and how—you should steer clear of added sugars. https://www.health.harvard.edu/whyand-howyou-should-steer-clear-of-added-sugars. Dostęp z dnia 13.03.2018 r.
2. Sheet B. i in. Some Alternative Sweeteners (Xylitol, Sorbitol, Sucralose and Stevia): Review. Karaelmas Science and Engineering Journal 4 (1), 63-70, 2014.
3. Ostrowska L. Indeks glikemiczny. https://dieta.mp.pl/zasady/68179,indeks-glikemiczny#8. Dostęp z dnia 13.03.2018 r.