nawyki żywieniowe a wątroba

Glukoza, fruktoza, metabolizm… Co takiego dzieje się z cukrem w naszym organizmie i na co powinny zwracać uwagę osoby dotknięte stłuszczeniem wątroby?


Stłuszczenie wątroby wymaga dokładnego przyjrzenia się swojej diecie. A to dlatego, że jednymi z głównych przyczyn jego występowania są nieprawidłowe nawyki żywieniowe, otyłość i nadwaga. Poprawa tych nawyków i zmiana diety są też pierwszymi punktami leczenia stłuszczenia wątroby.1

Na co dzień najczęściej mamy do czynienia z dwoma rodzajami cukrów prostych: glukozą i fruktozą. Oba występują naturalnie i są tym, co sprawia, że nasze jedzenie jest słodkie, jednak przy stłuszczeniu wątroby to właśnie na nie powinniśmy uważać.

Przy dobrze zbilansowanej diecie, cukry proste pochodzące z jedzenia są metabolizowane i pożytkowane przez organizm jako paliwo. Jednak jeśli nasza dieta jest bogata w cukry proste i tłuszcze, a do tego zażywamy mało ruchu, nadmiar glukozy będzie odkładał się w postaci tkanki tłuszczowej.2

Szczególną uwagę warto jednak poświęcić nie tylko ogólnej obecności cukrów w naszej diecie, ale przede wszystkim fruktozie. Obecnie jest ona powszechnie używana do dosładzania wszelkiego rodzaju produktów w przemyśle spożywczym. Można ją znaleźć nie tylko w słodyczach i napojach, ale nawet w przetworach mięsnych czy mlecznych (np. w jogurtach owocowych)!3 Chcąc utrzymywać zdrową dietę, powinniśmy się jednak wystrzegać wszystkich produktów spożywczych, które zawierają dodatkowy cukier.4

Badania pokazują, że fruktoza jest metabolizowana w sposób niekorzystny dla ludzkiego organizmu. Jedynym miejscem jej przetwarzania jest wątroba, a tym co powstaje w efekcie tej przemiany jest… tłuszcz.5 Spożywanie dużej ilości fruktozy zaburza także metabolizm wątrobowy, może prowadzić do rozwoju insulinooporności, cukrzycy, a także otyłości, wynikającej z niepotrzebnego magazynowania energii przez nasz organizm.3

Autor: Dział Medyczny Sanofi
SAPL.PCH.18.03.0509

Bibliografia:
1. Jaczewska-Schuetz J. Żywienie w chorobach wątroby. https://dieta.mp.pl/diety/diety_w_chorobach/72098,zywienie-w-chorobach-watroby. Dostęp z dnia 13.03.2018 r.
2. Ostrowska L. Węglowodany. https://dieta.mp.pl/zasady/68205,weglowodany. Dostęp z dnia 13.03.2018 r.
3. Biernacka K., Hoffman M., Piotrowska A. Zagrożenia zdrowotne związane ze stosowaniem syropu wysokofruktozowego w produkcji żywności. Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego Nr 2, 89—96, 2016.
4. Corlis J. Why—and how—you should steer clear of added sugars. https://www.health.harvard.edu/whyand-howyou-should-steer-clear-of-added-sugars. Dostęp z dnia 13.03.2018 r.
5. Abundance of fructose not good for the liver, heart. https://www.health.harvard.edu/heart-health/abundance-of-fructose-not-good-for-the-liver-heart. Dostęp z dnia. 13.03.2018 r.