przez żołądek do wątroby

Wątroba, podobnie jak serce, jest organem, bez którego nie jesteśmy w stanie żyć.1 Pełni wiele kluczowych funkcji: magazynuje żelazo i witaminy, buforuje stężenie glukozy we krwi, neutralizuje toksyny oraz wytwarza i wydziela żółć, która umożliwia trawienie tłuszczów.2 A to tylko nieliczne z jej zadań. Wątroba dba o nas, ale czy my dbamy o nią? Jeżeli możemy trafić przez żołądek do serca, to czy do wątroby również? Oczywiście! Oto kilka produktów, które warto wdrożyć do codziennej diety, aby wspomóc pracę wątroby i choć trochę o nią zadbać, tak jak ona dba o nas.


Burak
Buraki są warzywami bogatymi w betalainy będące silnymi przeciwutleniaczami. Związki te dzięki redukcji wolnych rodników zapobiegają powstawaniu produktów utleniania lipidów, które mogą wykazywać działanie rakotwórcze.3 Dodatkowo zawierają dużą ilość rozpuszczalnej frakcji błonnika pokarmowego, który zwiększa wydalanie tłuszczu z przewodu pokarmowego i opóźnia wchłanianie triglicerydów.4

Buraki można wdrożyć do diety w postaci szklanki surowego soku 2 razy w tygodniu, zup, czy jako dodatek do drugiego dania.

Amarantus
Udowodniono, że amarantus ze względu na dużą zawartość fenoli, tokoferoli i innych składników bioaktywnych stanowi doskonałe źródło antyoksydantów. Ponadto amarantus może wykazywać działanie ochronne na komórki wątroby w stosunku do toksycznego wpływu alkoholu i niektórych leków.5,6

Amarantus w ilości 1-2 łyżki świetnie sprawdzi się w formie przekąski jako dodatek do jogurtu czy owsianki.

Jarmuż
Jarmuż nie bez powodu zwany jest „królem zieleniny”. Jest bogatym źródłem błonnika, potasu, beta-karotenu, żelaza, wapnia, niacyny, witamin A, B1, B2, E i C, a także chlorofilu. Wykazuje aktywność przeciwutleniającą, przeciwzapalną i przeciwnowotworową.7

Jarmuż bardzo dobrze komponuje się z kaszą czy mięsem. Już niewielka ilość świeżych liści dostarczy pokaźną dawkę antyoksydantów.

Awokado
Awokado jest bogatym źródłem takich składników odżywczych jak witamina E, luteina, glutation, beta-stitosterol, kwas foliowy, potas, magnez i błonnik pokarmowy.8 Awokado jest bogatym, naturalnym źródłem L-asparaginianu, aminokwasu niezbędnego do przebiegu wielu cyklów metabolicznych zachodzących w wątrobie. Prawidłowy przebieg procesów z udziałem L-asparaginianu jest jednym z elementów prawidłowej detoksykacji szkodliwych dla organizmu związków.9

Awokado możemy spożywać w formie past do chleba lub wrzucać pokrojone w kostkę do ulubionej sałatki.

Kurkuma
Kurkuma, a właściwie zawarty w niej żółty barwnik - kurkumina wykazuje działanie ochronne w stosunku do różnych czynników hepatotoksycznych, w tym alkoholu, paracetamolu czy środków ochrony roślin. Ponadto usprawnia pracę wątroby stymulując produkcję żółci oraz jej wydzielanie do światła dwunastnicy oraz wpływa na hamowanie procesów kancerogennych.10 Dobrą metodą na usprawnienie pracy wątroby może być włączenie do diety kurkumy poprzez dodawanie szczypty do kasz, mięs oraz picie naparu z kurkumy

Autor: Dział Medyczny Sanofi przy współpracy z Ekspertem.
SAPL.PCH.17.03.0534

Bibliografia:
1. Sawicki W. Histologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2005: 430.
2. Juszczyk J. Wątroba – budowa i funkcje. http://gastrologia.mp.pl/choroby/watroba/show.html?id=50948. Data dostępu 16.03.2017.
3. Puzanowska-Tarasiewicz H i in. Antyoksydanty a reaktywne formy tlenu. Bromat chem toksykol 2010; XLIII (1): 9–14.
4. Ostrowska L. Błonnik. http://dieta.mp.pl/zasady/67301,błonnik. Data wejścia 20.03.2017 r.
5. Kaźmierczak A i in. Szarłat – jego wykorzystanie w profilaktyce i leczeniu wybranych chorób cywilizacyjnych. Nowiny Lekarskie 2011; 80(3): 192–198.
6. López VR et al. Antioxidant properties of Amaranthus hypochondriacus seeds and their effect on the liver of alcohol-treated rats. Plant Foods Hum Nutr. 2011; 66(2): 157-62.
7. Zdrojewicz Z i in. Jarmuż – stare, a zapomniane warzywo. Medycyna Rodzinna 2016; 1: 21-25.
8. Schlegel-Zawadzka M. Smaczliwka czyli awokado. http://dieta.mp.pl/zasady/79612,smaczliwka-czyli-awokado. Data wejścia 20.03.2017 r.
9. Otto-Ślusarczyk D i in. Aminotransferaza asparaginianowa – kluczowy enzym w metabolizmie ogólnoustrojowym człowieka. Postepy Hig Med Dosw 2016; 70: 219-230.
10. Przybylska S. Kurkumina – prozdrowotny barwnik kurkumy. Probl Hig Epidemiol 2015, 96(2): 414-420.