nawyki żywieniowe a wątroba

„Najpierw tworzymy nasze nawyki, potem one tworzą Nas”, jak powiedział Charles C. Noble.1 Im szybciej wyrobimy sobie te dobre, tym lepiej dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.


Odpowiedni sposób żywienia ma ogromne znaczenie dla całego organizmu. Codziennie długotrwałe błędy żywieniowe, nadużywanie alkoholu i leków mogą prowadzić do wielu zaburzeń, w tym chorób miąższu wątroby i dróg żółciowych.2

Miąższ wątroby nie jest unerwiony czuciowo, więc nie boli.3 Stąd wiele schorzeń wątroby najczęściej rozwija się bezobjawowo lub nie daje początkowo specyficznych objawów.4 Odczuwane złe samopoczucie, zmęczenie, apatia, nadmierna senność, zaburzenia koncentracji, niestrawność, wzdęcia, nudności, brak łaknienia, oraz bóle i gniecenia w okolicy prawego podżebrza mogą wskazywać na złą kondycję wątroby.5

Aby zadbać o wątrobę oraz uniknąć wielu nieprzyjemnych schorzeń tego narządu należy w pierwszej kolejności wprowadzić prawidłowe nawyki żywieniowe. Wątroba to główne laboratorium chemiczne w naszym organizmie – przetwarza, magazynuje, neutralizuje.3

Zdrowe nawyki dla Twojej wątroby:6,7

  • - Spożywanie posiłków o stałych godzinach, w spokoju, bez pośpiechu.
  • - Posiłki powinny być mniejsze, ale spożywane częściej.
  • - Produkty wymagające obróbki termicznej należy przyrządzać na parze lub gotować w małej ilości wody. Nie smażyć, lecz dusić na wodzie z dodatkiem olejów roślinnych z pierwszego tłoczenia lub piec w folii.
  • - Zdrowy posiłek to świeży posiłek, nie odgrzewany i umiarkowanie ciepły.
  • - Warto także wyeliminować spożycie alkoholu, kawy, mocnej herbaty oraz cukier.
  • - Słodycze należy zastąpić owocami, ograniczyć spożycie tłustego czerwonego mięsa, śmietany, tłustego nabiału oraz tłustego mleka.
  • - Korzystny wpływ na wątrobę ma również systematyczna, średnio intensywna aktywność fizyczna.
  • - Ostatni posiłek należy spożyć 2 lub 3 godziny przed snem.


Niekorzystne dla wątroby jest także przejadanie się lub stosowanie restrykcyjnych diet odchudzających zwłaszcza tzw. mono diet typu kapuściana czy białkowa. Dla dobra wątroby należy zadbać, by w procesie odchudzania nie tracić na wadze więcej niż 4 kg miesięcznie.8 Wszystkie zdrowe nawyki przełożą się na funkcjonowanie całego naszego organizmu, w tym wątroby, a to sprawi że będzie nam się żyło zdrowiej i szczęśliwej.



Autor: Dział Medyczny Sanofi przy współpracy z Ekspertem.
SAPL.PCH.17.04.0670

Bibliografia:
1. Maas J. Dysfunctional Processes Underlying Unwanted Habits: Automatic and Controlled Processes in Problematic Eating Behaviour and Hair Pulling Disorder. Joyce Maas 2015: 57.
2. Charzewska J I in. Zasady prawidłowego żywienia. Dzieci i młodzież.
http://www2.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/polzdrow_podrdietetyki_20120522_zal15.pdf. Data wejścia 05.05.2017 r. 3. Damjanov I. Choroby wątroby i dróg żółciowych. W: Patofizjologia. Wydanie 1. Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2010: 273-278.
4. Jankowska I i in. Markery przewlekłej niewydolności wątroby. Pediatr Dypl. 2013; 17(1): 47–55.
5. Simon K. Diagnostyka chorób wątroby. Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2012: 9.
6. Jaczewska-Schuetz J. Żywienie w chorobach wątroby. Medycyna Praktyczna, http://dieta.mp.pl/diety/diety_w_chorobach/show.html?id=72098. Data wejścia 30.03.2017 r.
7. Kargulewicz A i in. Niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby – Etiopatogeneza, epidemiologia, leczenie. Nowiny Lekarskie 2010; 79: 410–418.
8. Olszanecka-Glinianowicz M. Dieta Dukana. http://dieta.mp.pl/diety/diety_alternatywne/66570,dieta-dukana. Data wejścia 06.04.2017 r.