jak dostarczyć organizmowi fosfolipidów

Czy nasza wątroba byłaby szczęśliwsza, gdybyśmy poświęcali jej więcej uwagi? Tego nie wiemy. Ale mamy wiedzę na temat tego, jak wątroba jest zbudowana i czego potrzebuje, aby dobrze funkcjonować.


Co to są fosfolipidy1
Fosfolipidy to tłuszcze, w skład których wchodzą glicerol, kwasy tłuszczowe oraz kwas fosforowy związany np. z choliną. W organizmie znajdziemy je w dużej ilości w tkance nerwowej, krwi oraz w wątrobie. Właśnie dla wątroby fosfolipidy są szczególnie ważne, ponieważ błony komórek wątrobowych (hepatocytów) składają się w blisko 65% z fosfolipidów. Ok. 40% z nich stanowi fosfatydylocholina.

Fosfatydylocholina – cenny składnik fosfolipidów1
Fosfatydylocholina służy organizmowi jako źródło związków wysokoenergetycznych. Jest także niezwykle ważna dla układu odpornościowego oraz procesu odnowy komórek i tkanek. Ponadto, fosfatydylocholina uczestniczy w metabolizmie tłuszczów i cholesterolu oraz kontroluje odkładanie się cholesterolu.

Naturalne źródła fosfolipidów1,2
Naturalnie występujące fosfolipidy są pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego. Ich źródłem między innymi są: soja, żółtka jaj i olej sojowy. Fosfolipidy znajdziemy także w płatkach owsianych, orzeszkach ziemnych oraz w orzechach włoskich i kiełkach pszenicy. Zawierają je ryby, owoce morza, a także wątróbka i szparagi. Mieszaninę fosfolipidów zawartych w tych pokarmach nazywamy fosfolipidami spożywczymi.

Autor: Dział Medyczny Sanofi
SAPL.PCH.17.04.0681

Bibliografia:
1. Kozłowska-Wojciechowska M. Niezbędne fosfolipidy. Terapia 2014; 6(307): 13–15.
2. Kullenberg D. i wsp. Health effects of dietary phospholipids. Lipids in Health and Disease 2012; 11: 3.