dobierz długość ćwiczeń

Regularne uprawianie sportu wpływa pozytywnie na zdrowie i samopoczucie.1 Dowiedz się, ile czasu poświęcać na aktywność fizyczną w zależności od tego, ile masz lat.


Wydolność fizyczna jest jedną z najważniejszych cech organizmu i zmienia się wraz z wiekiem. Podczas dorastania poziom wydolności wzrasta i osiąga wartości maksymalne około 20-30 roku życia. W dalszych latach zaczyna stopniowo spadać, a tempo tego procesu jest zależne od aktywności fizycznej. W każdym wieku wydolność fizyczna może być modyfikowana przez odpowiedni trening.2

Jak długo powinniśmy ćwiczyć?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wydała rekomendacje dotyczące aktywności fizycznej w prewencji przewlekłych chorób niezakaźnych, w których wskazuje, ile powinno się poświęcać na nią czasu w zależności od wieku:3

  • 5–17 lat – minimum 60 minut dziennie aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności,
  • 18–64 lat – minimum 150 minut tygodniowo umiarkowanej aerobowej aktywności fizycznej lub minimum 75 minut aerobowej aktywności o dużej intensywności; aktywność do 300 minut w tygodniu daje dodatkowe korzyści zdrowotne,
  • po 65. roku życia – minimum 150 minut tygodniowo umiarkowanej aerobowej aktywności fizycznej lub minimum 75 minut aerobowej aktywności o dużej intensywności; aktywność do 300 minut w tygodniu daje dodatkowe korzyści zdrowotne; w tej grupie powyższe rekomendacje należy dostosować do stanu zdrowia danej osoby.

Jeżeli masz wątpliwości, jaka forma aktywności fizycznej jest dla Ciebie lub gdy dotyczą Cię problemy zdrowotne, warto zacząć od określenia aktualnego stanu zdrowia. W tym celu należy skonsultować się z lekarzem rodzinnym, który oceni, czy istnieją przeciwwskazania do wysiłku fizycznego oraz jaka powinna być intensywność ćwiczeń.3



Autor: Dział Medyczny Sanofi przy współpracy z Trenerem Personalnym.
SAPL.PCH.17.03.0622

Bibliografia:
1 Marchewka A i in. Aktywność fizyczna w młodości a jakość życia w starszym wieku. Gerontol Pol 2008; 16(2): 127–130.
2 Magiera A i in. Wydolność fizyczna kobiet w starszym wieku. Postępy Rehabilitacji 2012; 2: 29-36.
3 Grzelak A. Aktywność fizyczna – jak zaprzyjaźnić się ze sportem?
http://dieta.mp.pl/sport/70109,aktywnosc-fizyczna-jak-zaprzyjaznic-sie-ze-sportem. Data wejścia 29.03.2017 r.