nawyki żywieniowe a wątroba

Cukry, czyli węglowodany, są bardzo ważne dla funkcjonowania organizmu człowieka. Czy istnieje związek między cukrami a wątrobą?


Węglowodany są głównym źródłem energii dla całego organizmu. Glukoza stanowi jedyne źródło energii dla mózgu, rdzenia nerwowego i erytrocytów oraz jest wykorzystywana jako substrat energetyczny przez tkankę mięśniową, wątrobę, serce, nerki i jelita. Węglowodany stanowią także niewielki materiał zapasowy w postaci glikogenu, zgromadzonego w wątrobie, mięśniach i nerkach. W przypadku niedostatecznego spożycia węglowodanów, dochodzi do uwolnienia rezerw glikogenu z wątroby.1

Według Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie zapotrzebowanie organizmu na węglowodany powinno stanowić 45–75% całkowitego zapotrzebowania człowieka na energię. Zaleca się większe spożycie węglowodanów złożonych (np. skrobi) z jednoczesnym ograniczeniem spożycia cukrów prostych (m.in. glukozy i fruktozy). Należy spożywać mniej cukru i słodyczy, aby ilość energii dostarczonej w diecie przez sacharozę (dwucukier złożony z cząsteczki glukozy i fruktozy) nie przekraczała 10% dziennego zapotrzebowania energetycznego. To właśnie sacharoza jest węglowodanem potocznie nazywanym „cukrem”, który znajduje się w naszych cukierniczkach. Fruktoza zawarta w cukrze, jako środek słodzący jest obecnie dodawana do wielu napojów bezalkoholowych, deserów, wyrobów cukierniczych, słodyczy czy płatków śniadaniowych. Nadmierne spożycie fruktozy nasila w wątrobie syntezę triglicerydów, co przyczynia się do występowania hipertriglicerydemii (czyli zwiększonego stężenia triglicerydów we krwi) i dalszych konsekwencji metabolicznych (otyłości, zespołu metabolicznego, cukrzycy typu 2 i miażdżycy).1 W ostatnich latach spożycie cukru w postaci sacharozy lub syropu glukozowo-fruktozowego znacznie wzrosło i wiąże się ze wzrostem otyłości, zespołem metabolicznym i cukrzycą.2 Nadmierne spożycie fruktozy sprzyja także rozwojowi niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby (NAFLD).3



Autor: Katarzyna Wielgus, Dział Medyczny Sanofi
SAPL.PCH.18.01.0003

Bibliografia:
1. Ostrowska L. Węglowodany. Medycyna Praktyczna. https://dieta.mp.pl/zasady/68205,węglowodany. Data dostępu 27.12.2017.
2. Ochoa M et al. Dietary sugars: their detection by the gut–brain axis and their peripheral and central effects in health and diseases. Eur J Nutr 2015; 54(1): 1-24.
3. Jegatheesan P et al. Fructose and NAFLD: The Multifaceted Aspects of Fructose Metabolism. Nutrients 2017; 9(3). pii: E230.